Räkor Indienne

 
Ohhh så gott och kryddstarkt detta var :) helt underbar smak på hela grytan, visst...det brändes lite i gummen när man åt men såååå gott ändå och detta hittade jag inne på Ica"s sida.
Ja jag hade ju lite räkor över sen i julas när jag fick en hel spann utav lisette och christoffer, så istället för att bara lixom kasta bort dom så letade jag upp detta receptet igår och det ångrar jag verkligen inte :)
 
Detta recept räcker till 6 pers men enligt ica så räcker det bara till 4, fast nu spädde jag ut en aning så kanske därför?
 
Detta behövs
 
 
2 röda paprikor
ca 400-600 gram skalade räkor
1/2 purjolök
2-3 msk curry
2 msk tomatpure
2 pressade vitlöksklyftor
500 gram krossade tomater  ( Här hade jag med chilismak)
2-3 dl grädde
salt och peppar
ev en hackad chilifrukt eller lite sambal olek som jag hade :)
 
GÖr så här:
 
Börja med att hacka paprikorna och purjolök i mindre bitar, bryn det tillsammans med en klick margarin i ett stekjärn, pudra över curryn och låt den steka in bland grönsakerna.
pressa ner vitlök, häll i tomatpure och tomatkrosset och låt puttra ca 10 min.
använder du räkor i spad så låt dom rinna av i ett durkslag.
salta och peppra
smaka av
späd med grädden och låt allt bli varmt
räkorna kan läggas i och låta bli varma men INTE KOKA när räkorna är i grytan, då blir dom bara sega.
 
servare med ris eller som jag hade tagilitelle.
 
SÅÅ GOTT
 
 

Kommentera här: