Fläskfilegryta med Rosepeppar

Denna maträtten gjorde jag i helgen och det var bara så gott och faktist enkelt oxå :) jag har hittat receptet inne hos mårtenssons kök som jag har här bland mina länkar.
Ni måste bara prova detta recept!
såsen kan man sleva i sig som den är :))

4 portioner

ca 900  gram fläskfile ( jag använde fläskytterfile)
2 dl vatten
2 msk kalvfond
4 tsk dijonsenap
4 msk kinesisk soya
2 msk rosepeppar (krossad)
2 vitlöksklyftor
4-5 dl creme fraiche
20 cm purjolök strimlad
maizenaredning
1 pkt strimlad bacon

Gör så här:

knaperstek baconet och låt det rinna av på en bit hushållspapper
skär filen i cm tjocka skivor och bryn de hastigt så de får färg
Lägg köttet på en tallrik medan du gör såsen
Vispa ur stekpannan med vatten, tillsätt fond,senap,soya,rosepeppar,creme fraiche och purjolök, Låt det koka upp
smaka av såsen med salt och peppar
red av till önskad konsistens med maizena
Lägg i köttet och låt allt bli genomvarmt
strö över krossad rosepeppar och knaperstekt becon innan servering
servera med ris,pressad potatis, pommes och god sallad

SUPERSMARRIGT



Kommentera här: