JÄttegod Lasagne

Idag har jag för första gången i mitt liv gjort egen lasagne, annars brukar jag ju alltid köra med lasagnemix men detta var ju bara såååååå mycket godare så nu kommer jag nog aldrig använda mig utav mixen längre :)
Detta var oxå en lite anorlunda lasagne eftersom där inte är någon bechamelsås utan man använder sig utav creme fraiche, grädde och god strimlad ost istället.
 
inspiration till detta fick jag hos Malins Dinner som jag har här bland mina länkar.
 
 
Detta behövs till 3-4 personer
 
500 gram nötfärs
1 liten gul lök
2-3 vitlöksklyftor
1 burk krossade tomater (gärna muttis )
2 msk tomatpure
2 msk kalvfond
1 msk balsamvinäger
1/2 msk kinesisk soja
1/2 dl vatten (jag uteslöt det eftersom jag tyckte det redan var så mycket vätska)
salt och peppar efter behag
 
färska lasagneplattor ca 3-5 st
 
2 dl cremefraiche
1/2 dl grädde
2 dl parmesanost ( jag hade västerbottenost )
salt o peppar
 
Gör så här:
 
skala och hacka lök och vitlök, fräs lökhacket mjukt i en klick margarin
tillsätt färsen och låt den fräsa med under omrörning så att den smular sig.
Tillsätt tomatpure, fond, vinäger, soja och krossade tomater, ev vatten
Låt småputtra i 10 min
smaka av med salt och peppar
 
blanda cremefraiche,grädde och 1 dl av osten
smaka av med salt och peppar
 
Börja med ett lager köttfärs i en ugnsform
sen cremefraicheblandning och sist lasagneplattor
varva
och avsluta med cremefraichesåsen
strö resten av osten över
 
ställ in i ugnen 225 grader ca 15-20 minuter
 
ÄT OCH NJUUUUT
 

Kommentera här: