ostgratinerad brysselkål

HIttade ett spännande recept inne hos *mårtenssons* som jag har bland mina länkar, på ostgratinerad brysselkål, och om man som jag tycker om brysselkål så kan man lixom inte motstå frestelsen av att prova på det :) och jag ÅNGRAR mig INTE!
Det var sååå gott och sååå enkelt och ja vid detta laget så vet ni kanske att jag gillar att laga recept som är enkla men goda :)
Ni som gillar brysselkål och ost MÅSTE bara testa detta!
 
Till ca 3-4 pers behövs detta
 
500 gram brysselkål
1 kvibille ädelost 45 % ig
1 dl matyoughurt
2 dl creme fraiche
salt o peppar
 
Gör så här:
Förväll brysselkålen ett par minuter
riv osten och lägg den i en skål
häll i matyoughurt och creme fraiche och blanda runt
dela brysselkålen på mitten och lägg ner dom i ostblandningen och rör om
smaka av med salt och peppar.
 
smöra en ugnsform
häll i blandningen och grädda i 200 grader i ca 20-30 min tills gratängen fått lite färg
 
 
Servera med t ex kryddkorv som jag hade eller kyckling, lax annat kött.
 
Mums
 
Detta kan man tydligen även göra med blomkål eller broccoli och jag kan tänka mig att det säkert oxå smakar helt förträffligt gott :)
 
Nu har jag nyss tvättat av smink och jag känner mig allmänt tung i huvudet, men inte en enda huvudvärkstablett hemma, konstigt att jag aldrig kan lära mig att köpa hem sånt så man har hemma om ifall.
Det känns som om jag kommer bli förkyld IGEN!!! Ohhhhh....jag vill verkligen inte!!!
Funderar på att ta mig ett varmt bad, brygga mig en kopp varm te och bara sätta mig ner framför dumburken och koppla av (fast då somnar jag väl?) haha
men ett varmt bad i alla fall!!

på återseende
 
 
 

Kommentera här: